Revolut je stále oblíbenější fintechovou službou, která se rychle rozšiřuje také v České republice, a to i díky agresivnímu marketingu, kdy jsou stávající uživatelé motivování doporučovat službu dalším lidem za finanční odměnu. A na první pohled skutečně neexistuje důvod, proč ji nevyužívat. V zásadě jde o moderně se tvářící internetovou banku, která vám vede účet (přístupný výhradně z vašeho mobilního telefonu), a to v mnoha měnách. Právě to je hlavní výhodou Revolutu – měnové konverze totiž probíhají jen s minimální přirážkou, takže například cestovatelé oproti klasickým bankám výrazně ušetří. Kromě toho služba nabízí také možnost obchodovat s kryptoměnami a naposledy zavedla také investice do vybraných akcií.
To vše je skvělé a většina uživatelů na Revolut nedá dopustit a nejrůznější recenze službu vynášejí do nebes (aby jejich autoři získali provizi). Důvod chvály je jednoduchý: tato drtivá většina lidí službu využívá okrajově, zejména když je na cestách. Obvykle si tak na ní zašle pár tisíc korun, které výhodně smění – a je spokojená. Jenže Revolut uživatele vyzývá k tomu, aby ho využívali jako primární banku, tedy nechali si na něj posílat výplaty či příjmy z podnikání. A protože s ním lidé mají dobré zkušenosti při spravování menších částek, často tak učiní. A nestačí se divit, co se stane poté!
Děsivé zprávy na adresu Revolutu
“Prosím přestaňte mazat mé komentáře. Už jsou to 3 týdny, co jste mi zablokovali mé peníze na Revolutu, přestože kontrola jejich původu má trvat maximálně 48 hodin. Také nemám už 2 týdny žádnou odpověď od vaší podpory,” píše zoufalý uživatel André Costa na Facebooku Revolutu, který evidentně jeho předchozí stížnosti smazal a situaci nikterak neřeší.
“Snažím se kontaktovat podporu Revolutu už několik dní. Je to úplně k ničemu – vždy jsem odkázána na kompetentní tým a ten nereaguje. Z mého účtu se ztratily peníze a nikdo neodpovídá na mé dotazy,” uvádí na Facebooku další uživatelka, Agata Wesolowska Andersen.
“Mám předplatné Metal a přesto jste mi před týdnem zablokovali účet. Tento rok už je to počtvrté, protože jsem údajně převáděl příliš mnoho peněz. Vypadá to, že nejste schopni takové peníze zvládat. Revolut je nejhorší bankovní zkušenosti, jakou jsem kdy udělal,” dodává další znepokojený uživatel Matei Mladin.
Bohužel nejen Facebook Revolutu je podobných stížností plný (a to jsou správci negativní ohlasy kontinuálně mazány či skrývány). Pokud se podíváte například na stránku TrustPilot, která shromažďuje recenze na různé služby a produkty, zjistíte, že Revolut má sice dobré celkové hodnocení, jež je dáno recenzemi uživatelů, kteří službu používají okrajově, ale takřka 10 % všech hodnotitelů uvádí extrémně špatnou zkušenost. Po prozkoumání jednotlivých příspěvků se špatným hodnocením zjistíte, že prakticky všechny pojednávají o tom, jak jim Revolut zablokoval peníze a nekomunikuje s nimi.
“Musím ohlásit velmi špatnou zkušenost s Revolut for Business (odnož služby určená pro podnikatele – pozn. red.). Dala jsem jim dopředu vědět, že společnost očekává větší příchozí platbu, a zda k tomu potřebují nějaké dokumenty předem. Jakmile peníze přišly, Revolut je okamžitě zadržel, údajně pro kontrolu. Přestože jsem dodala potřebné doklady, peníze stále nebyly uvolněny. Napsala jsem spoustu zpráv do chatu i emailem, ale nikdo neodpovídá. Jistě nemusím dodávat, že to má dopad na mé podnikání,” píše v hodnocení na TrustPilotu uživatelka Stefania.
Vyšetřování, kam se podíváš
Situace s blokováním prostředků se v poslední době významně zhoršila a výjimkou nejsou ani uživatelé, kterým Revolut bez vysvětlení zadržuje peníze několik měsíců. Je to přitom paradoxní, protože britský úřad pro kontrolu finančních toků (FCA) Revolutu vyčítá, že skutečně černé peníze nechává protéct. Zřejmě aby učinil svým regulatorním povinnostem za dost a nechal si prostor pro obchodování svých “VIP klientů”, obtěžuje s blokacemi za údajným účelem kontroly běžné uživatele. Dodejme, že Revolut se sice tváří jako britská společnost, ovšem je ovládán ruským kapitálem a jeho ředitelem je Nikolaj Storonskij, syn jednoho z bossů ruského státního koncernu Gazprom.
Je to právě Storonskij, který podle bývalých zaměstnanců udělal z Revolutu něco jako sektu, jejíž je absolutistickou hlavou. Před pár měsíci unikly na povrch znepokojivé informace o tom, jak společnost zachází se svými pracovníky. Renomovaný magazín Wired v dlouhém článku doložil, jak jsou zaměstnanci vykořisťováni, jak jsou porušována jejich práva, a to ještě předtím než do firmy vůbec nastoupí (součástí přijímacího procesu je nutnost sehnat několik desítek nových klientů).
Aby toho nebylo málo, britská policie aktuálně vyšetřuje případ, kdy jednomu z klientů Revolutu z jeho účtu zmizelo 70 000 liber, tedy přibližně 2 miliony korun, a služba tvrdí, že neví, co se s nimi stalo.
P.S. Tento článek je dobře myšleným varováním před službou, která zjevně nefunguje tak, jak má.