Na řidiče v důchodovém věku se připravují těžké zkoušky

Přestože už se situace oproti předchozímu stavu zlepšila, silnice stále patří mezi poměrně nebezpečná místa. Každoročně dochází k velkému množství nehod, z nichž některé jsou opravdu vážné. Cílem Evropské unie přitom je, aby v roce 2050 nedocházelo k žádným fatálním nehodám. Ale už v roce 2030 se má jejich počet snížit na polovinu oproti současnému stavu.

Pro dobro věci

V minulém roce bylo na evropských silnicích 21 tisíc obětí. Bude tedy nutné učinit celou řadu opatření, aby se toto číslo rychle snižovalo, a to až k oné nule. Hodně se pochopitelně udělá už v rámci samotných vozidel, která budou již brzy dost možná samořiditelná, což by samo o sobě mohlo počet nehod snížit. Pochopitelně se postupně zvyšuje také bezpečnost automobilů.

Ovšem než se do takového stavu dostaneme, je třeba řešit také to, co je mezi volantem a sedadlem, tedy samotného řidiče. A ukazuje se, že je tu určitý problém spojený se stárnutím populace. Lidé se jednoduše dožívají vyššího a vyššího věku, přičemž se stále chtějí dopravovat tak, jak byli zvyklí v minulosti. Tedy ideálně vlastním automobilem.

Zdá se však, že toto automatické právo, kdy jednou získáte řidičský průkaz a pak už ho máte napořád, pakliže nevyrobíte nějakou pořádnou chybu nebo se nevybodujete, brzy skončí. Pozornost se zaměří právě na řidiče seniory, kteří budou pod podstatně větším drobnohledem než dosud. I dnes sice může lékař iniciovat odebrání řidičského průkazu, ale v praxi se to téměř neděje.

Foto: Shutterstock

Je to správné

Plán Evropské unie z toho však udělá zaběhnutou rutinu, která bude mít jasná pravidla. Od 70. roku věku se budou muset řidiči podrobovat přezkoušení, které ověří, zda na řízení stále mají dostatečné schopnosti. Pokud je neprokáží, jednoduše o řidičský průkaz přijdou.

Tyto zkoušky a testy se budou muset opakovat každých pět let. Není přitom ještě rozhodnuto, jakou budou mít přesně podobu. To budou do určité míry moci ovlivnit samotné členské státy, avšak počítá se s tím, že se zkrátka ověří to, zda senior za volantem není nebezpečný sobě a svému okolí.

Foto: Shutterstock

Autor: Petr Vavrenka

Redaktor magazínu AAzdravi.cz. Vystudoval VŠE a publikační činnosti se věnuje od roku 2005 v médiích jako MF DNES, ČT24 nebo Koktejl.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
20 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Irena
Irena
1 rok

A kolik nehod způsobují mladí, zfetovaní řidiči?

Karlos
Karlos
1 rok

Tento nesmyslný výmysl EU jw zhovadilus. A co ti mladí co jezdí jak hovada ti nemusí na žádné přezkoušení? To je zase kravina co vymýšlejí.

Bernáthová Marcela
Bernáthová Marcela
1 rok

Na dálnici si lážo plážo, jede tricátník v audině 2,0 svých 120 zatim co ho ve 150 předjíždí dvaasedmdesátiletý dědula ve své fabii 1,4.Zrovna tak ve vesnici ten samý třicátník jede 50 zatímco dědula vesnicí profrčí 100.Pane bože do koho jsi to duši dal. To opravdu myslíte vážně že člověk v pokročilém věku způsobuje více nehod než mladí adrenalinem nabití mladí řidiči? Tento dnešní svět je naprosto zvrácený. A není to jenom o řízení vozidla.

Xxx
Xxx
1 rok

A nota bene ,dnešní mladí neumí ani řídit auto s řadící pákou,raději chtějí bezceny řidičák na automat,umělci.
A když podle demolice stoupá věk dožití,tudíž odchod do důchodu bude v sedmdesáti,tak ridici budou papíry k práci potřebovat.. je to na budku..

Xxx
Xxx
1 rok

A kdo bude prověřovat mladé fetky za volantem?A opilce na kolech?A dělat statistiku,jaké věkové skupiny co způsobí na silnici?

Jaroslav
Jaroslav
1 rok

Souhlasím.A doufám, že to přezkoušení se týče praktické zkoušky. J

Honza
Honza
1 rok

Podívejte se kdo ty nehody způsobuje, mladí lidé jezdí jak hovada a mají silné auta a nemají žádné zkušenosti, jezdí zfetovani to senioři asi těžko. Všechno se svádí na seniory, nevíte jak jim ještě uškodit.

Lukas
Lukas
1 rok

Jakýpak že doktoři to neovlivní.Doktorka mému tátovi už nechtěla napsat potvrzení způsobilosti kvuli aritmii a zraku a taky to neudělala.K čemu jsou pak papíry které nemůže využívat.Teď se spoléhat na ostatní při tahání těžších věcí v 75.Jakýpak zkoušky.

Majda
Majda
1 rok

A co na to statistika, kolik dopravních nehod z celkového počtu, způsobí řidiči nad 70? Vsadím boty, že u přezkoušení by neuspěl ani mnohý padesátník. A kdo a za co bude dopravovat staré lidi k lékařům, na nákupy atd….?

Alena
Alena
1 rok
Reply to  Majda

Dobrý den, já bych řekla, že ani ten, co před měsícem dodělal autoškolu. V poslední době bylo s autoškolami dost problémů, jak jsem viděla a četla.

Nesvéprávný
Nesvéprávný
1 rok

Paráda. Od 70 do práce na kole a nejlépe na staré dobré ukrajině, protože elektrokola jsou moc rychlá :⁠-⁠D

Petr
Petr
1 rok
Reply to  Nesvéprávný

Pojišťovna říká jezdíš málo platíš málo nabírají důchodce. A tvrdí že důchodci bouraj málo. Že se jim to vyplatí. Tak potom evropská unie lze ať se zaměří na fetaky a na mladý řidiče a jejich rychlá auta