Chystají se změny pro seniory za volantem. Jejich řízení se omezí

Vlastně je s podivem, že se nejprve začalo řešit, v čem lidé jezdí, než podstatně důležitější otázku, a to je kdo reálně vozidla řídí. To má totiž značnou spojitost s bezpečností na silnicích, která se opět stává výrazným tématem.

Chystají se opatření

Může za to Evropská unie a její dlouhodobé plány, které platí i v této oblasti a kterými se pochopitelně bude muset řídit i Česká republika. Cílem je dosáhnout do roku 2050 takového stavu, aby na evropských silnicích nedocházelo k žádným fatálním nehodám. Do roku 2030 se jejich počet má přitom snížit na polovinu.

Cíle jsou tedy jasně stanovené, a teď je třeba narýsovat kroky, kterými jich dosáhneme. A to ve stavu, kdy se v podstatě nehodovost přestala snižovat a začalo být jasné, že bez nových opatření se již neobejdeme.

Pochopitelně je potřeba podívat se na to, kdo způsobuje nehody. A tady narazíme hned na několik kategorií řidičů. Kromě těch mladých a nezkušených, kteří by měli mít nově například zakázáno řídit v noci, případně budou dostávat řidičský průkaz jen na zkoušku, jsou to také senioři.

Ti mají sice zkušeností na rozdávání, ale bohužel už se jim často nedostává dostatečné orientace a reflexů. To by se mělo nově zkoumat v rámci podrobných testů, jimiž bude podmíněno vydávání řidičských průkazů pro důchodce.

Foto: Shutterstock

Už to nebude jen tak

Mělo by to přitom být mnohem přísnější než dnes. Kdo dosáhne 70 let věku, bude se muset minimálně každých pět let podrobit testování, kde bude prokazovat, že na řízení stále má. Pakliže se ukáže opak, jednoduše už vozidlo nebude smět řídit.

Některá města v Evropě se přitom důchodce k tomuto kroku snaží přimět dobrovolně a pozitivní motivací. Pochopitelně i ona vidí vysokou nehodovost těchto řidičů, a tak jim nabízejí, aby odevzdali řidičský průkaz, načež dostanou tramvajenku zdarma.

Čtěte také: Požádejte si o 13. důchod. Jinak nic nedostanete, vyřídíte si to v bance

V České republice však z nějakého důvodu přetrvává přesvědčení, že řídit mohou i lidé třeba v 80 nebo 90 letech. Potom tu ale bohužel máme případy, kdy se tito řidiči řítí na dálnici v protisměru, nezastaví na značce Stop nebo si pletou pedály.

Foto: Shutterstock

Autor: Anna Štěpánková

Redaktorka magazínu AAzdravi.cz. Zkušená a respektovaná novinářka prošla za posledních 20 let redakcemi tištěných i online deníků, aby následně našla svou zálibu v tvorbě magazínových textů.

Chcete se nechat upozornit na nový příspěvek v diskuzi?
Upozornit na
guest
40 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jana
8 měsíců

Já nevím kdo tohle zase vymyslel a jezdit budu do práce asi jak když mi s dědiny nic nejezdí ani domů až strašně pozdě já mám taky doma práci ne abych jí dělala pak v noci na co vy ještě nepřijdete vy jste úplně vymaštěný ale úplně doslova 😡😡🤦🤦

Libor
Libor
8 měsíců
Reply to  Jana

Po rozvratu v roce 89 převlékli soudruzi soukmenovci kabáty a uniformy, rozdělili Československo, zhasli a rozkradli viz seriál Devadesátky včetně dokumentu a dále čtěte níže ve vláknech diskuse.

Jiří
Jiří
8 měsíců

Důchodce budou makat, žádný důchod a po revoluční dětičky si budou užívat. A běda jak to bude jinak. Ale co budou dělat až důchodci vymřou? Demokracie je snad práva a povinností pro všechny?

Kaerel
Kaerel
8 měsíců

Slovo důchodce je moderní. Kdo nic neumí, tak se na nich vozí. Sebrat valorizaci, pracovat do 80, sebrat řidičák a nevím co ještě. Celý život pracovat, pak už je nepotřebujeme. Tak je odklidit. To co tady uvidíte je dikriminace určité skupiny lidí.

Markus
Markus
8 měsíců

Ano! Řidičák sebrat v 60ti, ale pracovat do 70ti! A rozhodovat o dění v zemi klidně i po 80ti…

Libor
Libor
8 měsíců
Reply to  Markus

Přijďte ke všem volbám říct mafii a dost ! Více čtete v diskusi.

Miluse
Miluse
8 měsíců
Reply to  Markus

Tak to jste napsal přesně!!!

Blanka
Blanka
8 měsíců

Nikdo neřekne,že nejvíc bouraček mají feťáci což jsou vétšinou mladí …

Libor
Libor
8 měsíců
Reply to  Blanka

Recidivisté mají nosit monitorovací náramky které jsou vyvinuty kvůli přetíženým věznicím, zákaz požívání alkoholu a drog, povinnost zdržovat se v práci nebo doma, jinak se z toho bendobahna nevyhrabeme. Více čtěte níže ve vláknech diskusí.

Blažena
Blažena
8 měsíců
Reply to  Blanka

Přesně tak mladí jezdí jak hovada, ještě k tomu s fetování, ožralý
V Česku sou takové zákony úplně na nic.Sebrat a už bych jím nedovolila jezdit.Vse se řeší jenom senioři,ty jezdí o hodně lepší jako omladina

Adam
Adam
8 měsíců
Reply to  Blanka

Něco tak debilního může vymyslet pouze EU

František
František
8 měsíců

To beru! Vyměním řidičák za tramvajenku, ale u nás nejezdí ani trolejbusy.

Bozena
Bozena
8 měsíců

Co EU vymysli to je opravdu jedna pecka za druhou. Všechny by je měli vysetrit

Petr Znamenaný
Petr Znamenaný
8 měsíců

Preferuji rakouský způsob: žádné lékařské prohlídky, každý člověk je zodpovědný a když zjistí, že jezdit autem kvůli věku už nedokáže, tak prostě nejezdí a auto prodá. A na lékařské prohlídky chodí když má zdravotní problém, nikoli kvůli řidičáku. Řidičák je doklad, že zná dopravní předpisy. Podobně idiotské články je jako tento se často na síti objevují. Právní rozbor zaslaný na ministerstvo dopravy praví, že povinné lék. prohlídky jsou diskriminace kvůli věku, přesto se v Čechách stále vyžadují.

Šogi
Šogi
8 měsíců

V Unii je poplach,psalo Die Welt,že Česko má nejhorší novináře ,šíří poplašné zprávy a štve generace proti sobě.Chtějí si na ně posvítit,budou zabavovat licence,a pak že to nejde 👍

Libor
Libor
8 měsíců
Reply to  Šogi

Mafie štve proti sousedům, patří před mezinárodní soud ! Lidé se musí spojit, mluvit spolu, začít uklízet od obcí, starostů které lidé znají, chodit ke všem volbám všichni aktivisté, ekologové, vědci, Grety, sportovci, ženy, mladí, staří rockeři vzpomenout na heslo Make Love not War ! Jako na Islandu kde ty šmejdy vyhnali i s jejich mafiánskou stavební krizi’ kterou rozvezli po světě 2008, a jsou v desítce nejbohatších zemí. Více čtěte ve vláknech diskusí a zde níže.

Pavel
Pavel
8 měsíců

Dokud budou řidiči kteří si mysli že zvládnou sebevědomě každou situaci ve vysokých rychlostí bez ohledu na stáří, nebude jízda na dálnici ani ve městě bez nehod. Jsou to ti piráti kteří jsou nejnebezpečnější.