Pokud má v České republice něco opravdu velkou tradici, potom je to nakupování ve slevových akcích. Snad v žádné jiné evropské zemi lidé takovým způsobem neřeší, kde je zrovna co ve slevě a kolik to stojí. Mnozí jsou přitom schopni pečlivě studovat aktuální nabídku a potom obcházet hned několik obchodů, aby svůj nákup pořídili co možná nejlevněji.
Je to jen starý trik
Iluze slevových akcí však v posledním roce dostala povážlivě zabrat. Prakticky všechno totiž rapidně zdražilo a na své původní standardní ceny se to začalo dostávat právě pouze v akcích. Dalo by se to všeobecně svést na inflaci a obchodní řetězce se snažily navozovat ten dojem, že ony se pouze musí přizpůsobit situaci, ale toto vysvětlení dostalo zabrat ve chvíli, kdy Češi ve větší míře vyrazili nakupovat za hranice.
Tam zjistili, že v Polsku nebo Německu je výrazně levněji a jde to kupodivu i bez všudypřítomných akčních nabídek. Jistě, i tam jsou nejrůznější akce, ale spíše ve smyslu “nakupte více, dostanete slevu”. Mnozí si tam uvědomili, že v Česku si s námi obchodní řetězce nepěkně hrají. Standardně tu prodávají toaletní papír třeba za 250 korun balení a následně ho zlevní na 130 korun. Jenže v Polsku ho koupíte za 100 Kč kdykoliv.
Ukázalo se, že české slevové akce nejsou ničím jiným než nepěknou hříčkou na zákazníky. A zároveň možností, jak obchodní řetězce mohou nasadit skutečně astronomické marže a v případě potřeby, když toho chtějí prodat více, z nich trochu ukrojit a poslat zboží do slevy.
Něco se musí stát
Lidé si to však stále více uvědomují a naopak začínají být nespokojení, jak jsou běžné ceny v obchodních řetězcích vysoké. Zdá se tedy, že se něco bude muset stát. Jednou z možností je právě konec slevových akcí tohoto druhu a návrat k normální cenotvorbě.
První vlaštovky už tu ostatně jsou. Velké osekání slevových akcí oznámil řetězec Makro, který chce nabízet slušné ceny standardně. De facto tak potvrdil výše uvedené. Uvidíme, jak rychle ho budou ostatní následovat, ale je zjevné, že na trhu s potravinami se něco bude muset stát. Lidem totiž docházejí peníze a tržby klesají.
Komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock
Slevové akce nevyhledávají jen senioři, většinou ti pracující. Staří lidé jdou ráno jinak po celý den ti ostatní.
Proč obviňujete jen důchodce? Stojí vám to, novinářům za to vyrážet klín mezi lidi? Jsem důchodce a když něco potřebuji, tak si to koupíme i bez slevy.🤮
Souhlasím s Vámi ve všem
Také jsem důchodce a konec slev mi nevadí, kupuji to,co potrebuji,ne co je ve slevě
Pani Ivino to chce klid Vavrenka tu mluví o Makrua a dovolím si tvrdit že pro deset rohlíku tam určitě normální lidé nechodí,
Redaktory tohoto serveru jsou z 95% mimo mísu
Makro je velkoobchod i když zneužívaný zaměstnavateli.
Proč? Protože za ekonomické průšvihy je třeba vždy někoho obvinit.Hitlet obvinil Židy a potrestal je.Fiala obvinil důchodce a trestá je.Co na tom, že se jmenovaní ničeho nedopustili.PF je vzorný žák AH.Historie se opakuje i když důsledky samozřejmě nelze srovnávat.Ale princip je stejný.Obvinit na základě příslušnosti k nějaké skupině a ztrestat.
Ti novináři taky zestárnou a budou důchdci.Jakpak se budou tvářit když se bude o nich jako důchodcích psát ve stejném ( ne-li horším) stylu.