Byl to před pár lety skvělý plán. Pan Aleš se tehdy rozhodl opustit stabilní zaměstnání, protože už ho nebavila pravidelná pracovní doba a nutnost podřizovat se ostatním. Postavil se tedy na vlastní nohy. Koupil si dieselový vůz, který měl sice najeto skoro 300 tisíc kilometrů, ale zase stál pouhých padesát tisíc korun.
Přišlo zdražení pohonných hmot
Následně se přihlásil do jedné z aplikací, které nabízejí jak převoz osob z místa na místo, tak i rozvoz jídla. Mohl okamžitě začít a těšil se z toho, že mu na účet přibývají peníze, které mu provozovatel aplikace po stržení provize přeposílal.
Vše fungovalo skvěle. Pan Aleš si ježdění užíval, narazil na zajímavé lidi, se kterými si mohl popovídat a celkově ho práce bavila. Jenže najednou celá záležitost přestala ekonomicky vycházet. Vůz jednak potřeboval pravidelné opravy, s čímž začínající podnikatel příliš nepočítal.
A pak přišlo dramatické zdražení pohonných hmot. Pan Aleš si pořídil naftový vůz, aby za palivo ušetřil. Jak se ale ukázalo, po městě vozidlo spaluje docela hodně a muži nedošlo, že nebude vždy stát pod třicet korun. Letos se vyšplhala až přes padesát a i teď se drží nad 40 korunami, přičemž třeba benzin je na litr o pět korun levnější.
Prostředí taxikářů a rozvozců je nicméně konkurenční, a tak se mu příjmy moc nezvedly. Musel si tedy poradit jinak. “Na internetu jsem si našel návod, jak ušetřit. Spočívalo to v tom, že do nádrže nalijete použitý olej. Udělal jsem si známé v restauracích, takže jsem ho od nich mohl získávat levně ve velkém množství,” popisuje pan Aleš své úsporné řešení.
Nelze to doporučit
Začínal prý opatrně. Nejprve dal do šedesátilitrové nádrže pouhých deset litrů filtrovaného použitého oleje. Auto jelo bez problémů, a tak se postupně dostal až na poměr 50:50. To znamená, že natankuje třicet litrů a doplní třiceti litry oleje. “Ušetřím dvě až tři koruny na kilometru, jsem spokojen,” říká Aleš.
Odborníci nicméně nad podobným postupem kroutí hlavou. V první řadě je třeba říct, že ježdění na rostlinný olej není vůbec povoleno, ačkoliv se to všeobecně málo ví. Je totiž nutné používat palivo, které bylo k tomu účelu schváleno. Nehledě na to, že na oleje se nevztahuje spotřební daň jako na jiné pohonné hmoty.
Odnese to ale i samotné vozidlo. Představa, že lze tímto způsobem ušetřit, je naivní. Ano, ušetříte na okamžitém výdaji, ale vše vás poměrně brzy doběhne. Motor totiž doslova zhuntujete a jeho oprava přijde velmi draho.
Foto: Shutterstock
Článek nevypovídá o pravdě. Na olej jsem z fritézy jsem najezdil cca 120 tis km. V létě 4:6 a v zimě 6:4. Probíhala častější výměna palivové vložky za 60 Kč.. týdenní spotřeba cca 60l oleje a 40l nafty. Auto jezdí dodnes. Na emisích skoro nulové emise. Kdybych si to neodzkousel, tak tomu sám nevěřím. U nových vozů to vyzkoušené nemám.
Kdyz uz je to takovej ciste teoretickej clanek, tak z toho co čtu, měl asi hlavne nekdo panu Alesi rict, at nepodnika. U 300tkm hold auto servis obcas potrebuje, stejne tak jako u 100tkm i mensich najezdu…to by prece vedel i onen pan podnikatel 🙂
Od kdy je řidič uberu nebo boltu taxikář?
Na olej se jezdi uz dost dlouho to kdyz jsem se to poprve dozvedel tak mi bylo tak 16
Ted uz bohuzel 31 asi tak takze 15 let a myslim ze se to delo jeste predtim urcite
Větší blábol jsem ještě nečetl! Můj dnes žere 5 až 6 litrů po městě což je 2,50 Kč na km! Autor článku je debil bez mozku! Prostě stejný cyp jak ten hňup z reklamy na povinné ručení který tvrdí že na pojistce lze ušetřit až 6000 ročně a já platím 3400🤣🤣🤣
Co diesel spolkne, na to se má jezdit. Je to ekologické i ekonomické.