Ekonomové dopředu hovořili o tom, že Češi zažijí dost možná jedny z nejchudších Vánoc. Důvodem měla být především všeobecná drahota, kdy zejména ceny energií doslova vysály rodinné rozpočty takovým způsobem, že už na ostatní věci, natožpak dárky nebo hostiny, neměly zbýt peníze.
Narvané nákupní vozíky
Jenže opak byl pravdou. Obchody praskaly doslova ve švech a někteří obchodníci opět opatrně hovořili o rekordní sezóně. Lidé už na sociálních sítích začali řešit, jak je to možné. Někteří jsou takovým vývojem evidentně zklamáni. Raději by byli, kdyby ostatní skutečně zchudli.
“Přijeli jsme z Kauflandu. Příště nikam nejedu. Lidi bláznivý. Nejhorší bylo zaparkovat. A ty davy, normálně mi bylo fyzicky špatně. A že lidi nemají peníze na dárky. To je vtip století – ty plný košíky na to fakt nevypadaly,” uvedla například na Twitteru Vendy Sedliská.
Další jí dávali za pravdu. “Opravdu chudí nejsou moc vidět. Naopak ti, co neumí hospodařit a chtějí plné koše,” napsala v odpovědi Gabriela Šťastná. “A to jsou ve většině případů, co nejvíce řvou, že nic nemají,” přisadili si další.
Češi se mají dobře. Zatím
Někteří lidé však měli přeci jen racionálnější názory Například Eva Pallotto uvedla technickou poznámku. “Pro vás jsou dva oni, pro ně zase vy. Kdybyste způsobně zůstala doma, jako každej slušnej člověk těsně před Vánoci, davy ani chaos by v obchodech nebyly.“
Další diskutující potom poukazovali na to, jak je zvláštní, že všichni jakoby očekávali, že ostatní nebudou mít peníze, zatímco nám se ještě daří dobře. Vlastně je to lidská přirozenost. Chceme, aby se ostatní měli hůře než my.
Vysvětlení je přitom jednoduché. Ačkoliv se totiž neustále mluví o tom, jak se domácnosti budou dostávat do problémů, zatím to není tak horké. Problém totiž tvoří především zdražování. To je nicméně kompenzováno stále rekordně nízkou úrovní nezaměstnanosti a také tím, že firmy jsou ochotny svým zaměstnancům zvyšovat mzdy. Zchudnutí ve větší míře bychom pozorovali až tehdy, kdy začnou lidé přicházet o práci. A to si pochopitelně nikdo nepřeje.
Foto: Shutterstock