Česká republika platí za zemi, kde probíhá nejvíce slevových akcí v celém regionu. Je to zajímavé, ale přesto se nedá říct, že by tu byly potraviny nějakým způsobem levnější. Ostatně, v poslední době se stalo znovu oblíbeným sportem vyrážet nakupovat jídlo do sousedního Polska. Tam sice na první pohled akčních nabídek není tolik, ale výsledný nákup je stejně levnější. Podobná situace nastává při výjezdu do Německa, kde překvapení Češi zjišťují, že za méně peněz pořídí vyšší kvalitu.
Proč je u nás tolik akcí?
Nemůže být tedy problém v samotných akčních nabídkách? Nemaskují tak obchodníci pouze celkovou drahotu? Začíná přibývat argumentů, že by tomu tak být mohlo. Už před několika lety se mluvilo o tom, zda by se náhodou neměly slevové akce zrušit, protože přinášejí určitá negativa. A teď je to na stole znovu.
Na první pohled je asi jen málokomu jasné, jak by mohly slevové akce uškodit. Je však nutné se na to podívat z větší dálky, kdy jde pouze o část cenotvorby. Ptejme se, jak je možné, že je u nás akcí v porovnání s ostatními zeměmi tolik a proč jsou tak výrazné. Vždyť není výjimkou, že třeba toaletní papír nebo káva jsou každý týden v akcích dosahujících 50 %.
Když pak vyjedeme za ony zmiňované hranice, nezřídka zjistíme, že za cenu, která je u nás po slevě, tam dané zboží nakoupíme za standardní cenu. A když se zadaří, pak i v nějaké mírnější, ale reálné slevě.
Nejsou náhodou slevy umělé?
Může tomu být tak, že si obchodníci vytvořili určité virtuální prostředí standardních cen, ze kterých potom slevují na ty ty akční. Nešlo by tak o nic jiného než marketing, avšak na úkor těch zákazníků, kteří nakoupí za plné, tedy přemrštěné ceny. Toto pochopitelně nelze praktikovat u veškerého zboží, avšak u určitých položek jistě ano.
Dalším problémem je dopad na zemědělce. Ti od obchodníků často slyší, že se musí podílet na nákladech na slevové akce. Pro ně to znamená, že musí dodat zboží levněji. Toho se navíc v akci prodá výrazně vyšší počet a dojde tak ke kanibalizaci prodejů v čase či na jiných místech. Spotřeba je omezená, a když toho na jednom místě prodáte hodně za levno, jinde už si to lidé nějakou dobu dráže nekoupí.
Nebylo by nám tedy lépe bez cenových akcí? Možné to je. Je ale samozřejmě otázkou, zda a kdy by se prostředí narovnalo. Listování letáky a objíždění různých obchodů by ale jistě nikomu nechybělo, tedy až na důchodce, kteří to mají často jako kratochvíli a téma k hovoru.
Autorský komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock
Tak ať si ty předražené dobroty nechají!Může je kupovat naše vláda!
A myslite ze ve slevach nakupuji jen duchodci ?