Asi bychom nenašli jinou zemi, ve které by byli slevové akce tak oblíbené jako právě v České republice. Vždyť u nás je standardem, že v případě zlevnění určitého atraktivního zboží berou lidé obchody doslova útokem a vykupují ho ve velkém. Týká se to například slev na toaletní papír, kávu nebo pivo, které někdy dosahují až šedesáti procent.
Slevy nemusí být výhodné
Na první pohled bychom mohli říct, že trh s potravinami a základními potřebami díky tomu dobře funguje, protože se obchody musí předhánět v tom, kdo nabídne atraktivnější cenu. Lidé si pak často libují, kolik díky slevovým letákům ušetřili, obzvlášť když zvládnou obejít třeba tři čtyři prodejny.
Jenže existuje i druhý pohled na celou věc. A ten už zdaleka tak pozitivní není. Pokud totiž srovnáme český trh s těmi okolními, jako je například polský nebo německý, zjistíme, že levné potraviny tu opravdu nemáme. Ba právě naopak, v poslední době se provalilo, že se české supermarkety zákazníky doslova snaží dřít. Rozdíly oproti zahraničí už jsou u některého zboží obrovské, pokud jde o standardní ceny.
Slevové akce potom slouží spíše k dočasnému umazání tohoto rozdílu, ovšem většinou je zajímavých jen několik málo položek a lidé nemají čas obcházet další prodejny, takže zbytek nakoupí za standardní, u nás tedy velmi vysoké ceny.
Výrobci potravin strádají
Navíc, když dochází ke slevovým akcím, nejsou na tom biti ani tak obchodníci, jak by se dalo očekávat, ale zejména dodavatelé. Ti totiž dostanou nabídku, kterou jednoduše nemohou odmítnout. Musí na slevě participovat a své zboží dodat za levnější cenu, jinak by jejich spolupráce s obchodním řetězcem mohla utrpět.
V takovém případě však pro ně dochází k nevýhodné situaci. Zboží dodávají jen s minimálním ziskem a navíc se musí smířit s tím, že si lidé v akci vytvoří zásoby a nějakou dobu nebudou nakupovat za plné ceny. Případně může dojít k tomu, že slevovými akcemi se dokonce poškodí samotná značka. Pokud totiž nějaký produkt chodí příliš často do slev, lidé ho přestanou nakupovat za běžnou cenu a počkají si právě na akci.
To vše vidí i ministerstvo zemědělství, které pracuje na tom, že by slevové akce měly být významným způsobem omezeny. Jak totiž zjistili kontroloři, české obchody se mnohdy utrhly ze řetězu a na některých produktech mají marže ve stovkách procent. Cílem této snahy je především stabilizovat trh a snížit jeho rozkolísanost, která je dnes díky zdražování a používání akcí opravdu značná.
Foto: Shutterstock
Kdo přišel na takovou blbost. Nekula, který o tom už mluvil dříve nebo ten křeček. V tom případě tu už nekoupím nic. Raději pojedu za nákupy do Polska.
Tak omezit predrazovani stát nesmí ale kecat do slev ano a pauze nejsou blbí
Náši politici a vše co se jich týká jsou jako malé blbé děti ve školce. Kdybych mohla tak výrobu na ne tolik nepěkných slov . Ať si K**** oni vyskousi žít jako někteří lidé a hned se jim scvrknou prdele!!!!
Dobrý den děláte si prdel víte jak roste obtížnost sehnat si práci když máte určitý problém se sluchem a nebo s insolvenci. Tak je vše drahé taháte sem ukrajince vesměs všechny národnosti. A kvůli blbé vládě která má v hlavě vypatlane a prezident alkoholik, s tím že náš český stát už není česká republika ale jen směs odpadu a to díky vládě,politici a ti ostatní klauni berou tolik peněz ročně že oni kašlou na lidi jako my. Fakt síla jsou to ubozaci kteří si hrabou do kapsy a tak samo to jsou agenturní společnosti. Vám na výplatu dají jen směšných… Číst vice »
A jak chtějí prodávat ležáky ve skladech? Vždyť to za plnou cenu nikdo nekoupí při dnešních cenách.
UF!