Ačkoliv by se mohlo zdát, že jakýkoliv obchodní řetězec vstoupí na tuzemský trh, má automaticky úspěch, ukazuje se, že to není pravdou. A to ani tehdy, když zde celé roky úspěšně působí. Lidé mají každopádně obchody s potravinami rádi. Vyhledávají nejrůznější akce a vybírají si unikátní položky ze sortimentu. Obchodníci v Česku navíc dokázali v důsledku zdražování nadstandardně navýšit své marže a obecně se jim daří velmi dobře.
Stalo se to nehezky
Někdy se to ale zkrátka nezvládne. Manažeři se přepočítají a hospodářský výsledek vůbec nevyjde. Přesně to se stalo obchodnímu řetězci Iceland, který v České republice budoval jednu prodejnu za druhou a měl nakročeno k velkému úspěchu. Ostatně, v domovské Velké Británii se těší obrovské popularitě a právě na to hrál i zde. Podle svých slov nabízel mražené potraviny špičkové kvality.
Do jeho prodejen lidé chodili rádi, a tak bylo velkým překvapením, když před pár měsíci začaly tyto obchody jeden po druhém zavírat, případně vyprodávat zboží. Mluvilo se o nutné restrukturalizaci, ale když byl vypojen i oblíbený eshop, mnozí už začali tušit, že tady to nedopadne vůbec dobře.
A také, že ne. Iceland v České republice náhle zkrachoval, a to skutečně nehezkým způsobem, kdy po sobě zanechal dluhy vůči státu, ale také svým dodavatelům. Ti na krátkozrakost počínání tohoto obchodního řetězce teď doplácí a ztráty musí krýt ze svého. Ještě štěstí, že takto nebyl spuštěn dominový efekt, kdy by zkrachoval i některý z dodavatelů kvůli dlužným penězům.
Už je tu náhrada
Ukazuje se však, že přinejmenším obchodní místa neměl Iceland zvolena vůbec špatně. Ba právě naopak. Tam, kde uzavřel své prodejny, už se objevují jiná jména jeho konkurentů. Kupříkladu v Retail parku v pražských Štěrboholech otevřel Penny Market. Ten převzal i prodejnu v Galerii Luka na Praze 5.
Je to právě Penny Market, který aktuálně velmi rychle expanduje a využívá jakékoliv příležitosti, jak rozšířit svou působnost. Lidé tak sice mohli přijít o jednu značku obchodů, avšak počet prodejních míst se zcela jistě snižovat nebude.
Foto: Shutterstock
Pane Vavrenko, opakovat stejné téma bez jakékoliv aktualizace, je stejně dětinské, jako když školák dvakrát odevzdá stejný slohový úkol v přesvědčení, že na to učitel nepřijde. Není Vám to trapné?
Chybná cenová politika a v důsledku toho nízké prodeje.
Pokud chtěli oslovit “lepší klientelu”, měli počítat s tím, že upřednostňuje č e r s t v é potraviny (takže pár prodejen) a pokud jinou cílovou skupinu, měli sázet na nízký zisk a vysoký obrat (viz Baťa).
To chce opravdovou novinářskou kuráž, informovat po ¾ roce, že Iceland skončil 😁Kdybyste aspoň uvedl důvody, pane katastrofisto…
Alespoň vidíme jakovi Tydytove tady píši.