Lidstvo se často pohybuje ode zdi ke zdi. Zatímco dlouhá léta proti znečištění životního prostředí nedělalo prakticky vůbec nic, poté na základě několika sporných studií o tom, že se řítíme do klimatické katastrofy, zcela obrátilo a snaží se vše na sílu zachránit. Často při tom ale páchá více škody než užitku.
Stojí v první řadě
Naprostými premianty v tom jsou Evropané a mezi nimi potom Němci. Těm jakoby nové poslání vnukla několik let stará aféra “dieselgate”, kdy se ukázaly machinace některých výrobců vozidel s měřením emisí. Od té doby jsou Němci v první řadě boje proti spalovacím motorům, zejména potom těm naftovým, které přitom sami vymysleli a na nichž spočívá velká část jejich hospodářského zázraku.
Před časem řada velkých německých měst přišla s přelomovým nápadem. Do jejich částí nesmí vjet vozidla s dieselovým motorem. Cílem bylo pochopitelně snížení emisí, které se ve městech velmi rychle množily. Zdálo se naprosto jasné, že za jejich produkcí stojí právě špinavé motory na diesel.
To pochopitelně ztížilo život řadě lidí, kteří přišli o možnost dojíždět pohodlně do práce, případně za rodinou. Jenže se také ukázalo, že auta mají podle všeho na znečištění ovzduší jen velmi malou vinu.
Nevyšlo to
Zákaz vjezdu naftových vozů do měst se navíc potkal s vlnou lockdownů a utlumení celkové dopravy. Očekávalo se proto, že dopad bude skutečně dramatický. Jenže měření Německého spolkového úřadu pro životní prostředí zjistilo, že znečištění ve městech se prakticky nezměnilo. Paradoxně na některých místech emise ještě vzrostly. Žádné kloudné vysvětlení nabídnuto nebylo, ale jak se zdá, auta se spalovacími motory nejsou zdaleka takovým problémem, jak se zdálo. Sporný vliv těchto opatření uznal také německý ministr dopravy.
Na druhou stranu je pravdou, že auta ve městech vadí různými způsoby. Například zmenšují životní prostor, protože jsou stále větší požadavky na propustnost silnic a parkování. Jenže to se stejnou měrou týká vozidel s elektrickým i spalovacím motorem. Je proto spíše otázkou, zda by každý měl vlastnit auto nebo dokonce několik aut.
Foto: Shutterstock
Ekologie exhalací by se měla všímat množství spotřebovaného paliva na hlavu člověka v něm jedoucích lidí při ujetí 100km daným automobilem. Pokud to překročí hranici 3,5 litru/100km na hlavu, tak zakázat auto používat.
Aha, takže když někdo jede na služební cestu na druhý konec republiky a musí jet sám, tak by se mu mělo zakázat používat auto – pane jo, vy jste tedy hlava 😛
Tak si kupte autobus a vozte lidi stejným směrem zadarmo, debile.
Vy jste tak blbý, že ani nechápete psaný text a ještě nadáváte do debilů, zelený hňupe.