Mohlo by se zdát, že ceny všeho už budou směřovat jen vzhůru. Obzvlášť citlivé je to u potravin, kdy od začátku tohoto roku v podstatě necítíme žádnou úlevu a naopak se zdá, že obchody zdražují snad každý týden. U některých položek jsou nárůsty cen už ve vyšších desítkách procent.
Obchodníci to přehnali
Zaznívají však hlasy, že jsou to právě obchodníci, kteří ceny zvýšili příliš. Samotní výrobci potravin sice také zdražili, ale zdaleka ne o tolik. Obchody nicméně využily situace, kdy se neustále mluví o zdražování, a toto očekává v podstatě naplnily. U některých produktů teď mají rekordní marže. Zákazníci ale bohužel také platí rekordní ceny.
Naštěstí zde ale existuje konkurenční prostředí. Zatímco dosud platilo pořekadlo, že když všichni zdražují, tak proč bychom nezdražili také, teď se zdá, že už jsme narazili na pomyslný strop, kdy lidé začínají omezovat svou poptávku, protože už nemají jednoduše dost peněz. A naopak hledají alternativy, kde by mohli nakoupit levněji.
To krásné na tržním prostředí je, že pokud je to jen trochu možné, nakonec se toho dočkají. Některý z obchodníků se jednoduše utrhne a ceny sníží. Jedním z prvních se přitom stala Žabka. Jde o rozsáhlou síť menších obchodů, které obsluhují zejména různá sídliště a které mají velmi lokální a také věrnou klientelu.
Ostatní mohou následovat
Právě Žabka se rozhodla, že sníží ceny více než 200 položek, které lidé nakupují nejčastěji. Jde zejména o věci základní potřeby, jako jsou mléčné produkty, pečivo, nápoje, cukrovinky, uzeniny apod.
Firma teď po třech měsících celou akci vyhodnotila a zjistila, že se jí tento krok jednoznačně vyplatil a bude v této cenové politice pokračovat. Ukázalo se, že u zlevněných položek narostly prodeje v průměru o 31 %, což je u maloobchodního prodejce, který má ustálenou klientelu, skutečně razantní nárůst. Pokud někdo v tomto obchodě nakupuje všechny své potřeby, může ušetřit i několik tisíc korun měsíčně.
Po této zkušenosti není vyloučeno, že se podobnou cestou vydají další obchody. I u nich už je ostatně vidět, že se snaží zákazníky přilákat. Zatím však ponechávají vysoké standardní ceny, avšak stále častěji lákají na skutečně velké akce, které dosahují třeba i 60 %.
Přestože se tak zřejmě jen tak nedostaneme na cenové úrovně, na jaké jsme u potravin byli zvyklí ještě loni, alespoň určitá úleva by se mohla dostavit spolu s tím, jak se vše ustálí.
Foto: Shutterstock
Vsadím se, že kvalita tohoto zboží nebude mít s německým standardem vůbec nic společného. Zase cesta,jak ojebat českého člověka , s posvěcením vlády, samosebou, ta v tom jede s nima
Máte na mysli ty Německé hnusy které se u nich nesmí prodávat? Kupte si v Německém Kauflandu blbou čokoládu Milku a v Českém Kauflandu. Ten rozdíl je neskutečný. To samé i jiné potraviny
Současné snahy Evropské komise týkající se sjednocení kvality potravin v evropských zemích pouze poukazují na neblahý jev, který je v českém prostředí přítomný už dvacet let. Jeho hlavní příčinou je snaha obchodních řetězců stlačit ceny potravin co nejníže. Výrobci se tomu podřizují, což se ve výsledku odráží na horší kvalitě výrobků pro Českou republiku, dvojí kvalitou to nazývají !!!