Zdražování potravin nebere konce. Nejde však zdaleka o jedinou hrozbu, která na zákazníky číhá. Možná si říkáte, že se neustále mluví o navyšování cen potravinářských výrobků, ale vy to zase tolik nepociťujete. V takovém případě je docela možné, že se výrobcům a obchodníkům povedlo vás ošálit. Stále častěji totiž přistupují k alternativním strategiím, jak vydělat stejně nebo více, ale ideálně tak, aby to lidé příliš nepoznali.
Jak obelstít zákazníka
Jak je něco takového možné? Metod je hned několik. Tou nejčastější je zmenšování balení výrobků. Jednoduše dojde třeba k deseti až dvacetiprocentnímu zmenšení potraviny. Opticky přitom může vypadat stále stejně nebo podobně, ale obsahu v ní bude méně. Cena potom zůstává stejná, případně se navýší jen mírně. Zákazník má pocit, že se nic moc neděje, ve skutečnosti ale výrazně tratí.
Tato metoda může reálně být pro zákazníky ještě mnohem nevýhodnější, než kdyby výrobce o něco zvýšil cenu. Pokud už totiž dochází k úpravě balení nebo obsahu, je zásah obvykle významnější než u cenotvorby, kde musí být jakékoliv úpravy mnohem citlivější.
Zatímco zmenšení výrobku mají zákazníci ještě poměrně velkou šanci odhalit, pokud jsou pozorní a pamatují si ho zejména u svých oblíbených produktů, je tu ještě další metoda výrobců, jak výrobek ošidit a v podstatě ho vnitřně zdražit.
Velmi nepříjemná změna
Nejde o nic jiného než o změnu složení. K té přitom dochází výrazně častěji, než bychom si byli ochotni připustit. Obzvlášť v dobách, kdy určité suroviny významně zdražují. Výrobci potom neváhají a nahradí je levnějšími, obvykle méně kvalitními. Pochopitelně to uvedou na zadní straně v rámci složení, avšak málokdo si pamatuje původní složení všech výrobků, které kupuje, natož aby ho pravidelně kontroloval.
Čeští zákazníci s tím mají ostatně dlouhodobé zkušenosti. Součástí této strategie totiž jsou i rozličná složení stejně vypadajícího produktu pro různé trhy. Obvykle zjišťujeme, že v okolních zemích mají tyto mezinárodní značky kvalitnější složení než v tuzemsku.
V současné době postupují výrobci potravin cestou kombinace všech těchto přístupů. Vedle úpravy samotné ceny se tak snaží snižovat gramáže a k tomu ještě měnit složení tak, aby na výrobcích stále dokázali vydělávat tak, jak jsou zvyklí.
Foto: Shutterstock