Jednou v budoucnu možná budou postarší lidé vypravovat svým potomkům, jaké to bylo, když měl téměř každý svoje vlastní auto. Skutečnost, že v některých domácnostech byly třeba dva nebo dokonce i tři vozidla, potom bude brána jako za naprostou a nepochopitelnou kuriozitu.
Vše k tomu směřuje
Pakliže tento stav skutečně nastane, potom bude jistě platit i všeobecný pohled na to, jak moc to bylo špatné, když se lidé nedopravovali hromadně nebo sdíleně, ale každý svým vlastním autem. My z dnešní perspektivy ale víme, že to má i řadu výhod. A nechceme si to nechat jen tak vzít.
Bohužel k tomu ale směřuje úplně vše a jde hned o několik trendů naráz. Celé se to pochopitelně spustilo snahou o zlepšení klimatu, jakkoliv to může být diskutabilní snaha, protože osobní vozy zdaleka nepředstavují největší zátěž. Proč se nejdříve nezačalo od velkých továren nebo obřích zaoceánských lodí?
Dnes už víme, že spalovací motory, tedy pohon, který stál za rozvojem automobilismu v poslední stovce let, za pár roků skončí. Dnes je sice schváleno pouze to, že se nebudou smět prodávat nové vozy s takovým motorem, avšak v zákulisí už se šušká o tom, že se benzíny a diesely budou muset dorazit mnohem drastičtějším opatřením.
Zasáhnou každého
Jinak by totiž došlo k tomu, že se lidé předzásobí a budou dlouhé desítky let jezdit ve starých vozech. To by ale znamenalo, že se vlastně nic nevyřeší. Proto už z některých kruhů zaznívají názory na to, aby se i stará auta se spalovacími motory zdanily takovým způsobem, že se jich lidé raději zbaví. Existuje však ještě elegantnější možnost. Stačí na evropské úrovni nařídit významně vyšší daň z pohonných hmot. Pokud bude stát litru benzínu třeba stovku, asi si používání takového vozu dobře rozmyslíte.
Nejde ale jen o pohon jako takový. Ačkoliv se to zatím příliš nezmiňuje, cílem mnohých ochránců životního prostředí je celková redukce vozů na minimum. Ono ostatně asi nebude proveditelné, aby měl každý svůj elektromobil. To by vedlo k obří spotřebě této energie a zátěži sítě. Nehledě na to, že výroba baterií je dosti neekologickou záležitostí.
Proto také elektromobily zřejmě nebudou široce dostupné a jejich cena zůstane vyšší, aby si ji mohl dovolit pouze někdo. Pak už samozřejmě nezbývá než vymyslet onu pohádku o tom, jak je skvělé, že nemáme vlastní auta a můžeme jezdit hromadně. Že je to návrat do minulosti? Ano, ale to jsme chtěli.
Komentář Petra Vavrenky
Foto: Shutterstock
A co? Aspon dezolati nebudou jezdit pro cigara autem, ale na kole.